کلام نور

مطالب قرآنی

کلام نور

مطالب قرآنی

فضیلت و خواص شگفت انگیز سوره های قرآن


یس، و نام های دیگرش «عزیزه؛ معمّه(شامل شونده)، مدافعه قاضیه(دفع کننده برآورده) سی و ششمین سوره قرآن است که مکی و دارای 83 آیه است.

از رسول گرامی اسلام روایت شده قرائت کننده این سوره نزد خداوند شریف خوانده می شود و این سوره برای قاری خود شفاعت می کند.

در روایتی دیگر از ایشان آمده: سوره «یس» در تورات «معمّه: شامل شونده» نام دارد چون خیر دنیا و آخرت را شامل حال قرائت کننده خود می کند و بلاهای دنیا و سختی های آخرت را از او دور می کند.

و نیز «قاضیه: دفع کننده برآورنده» نامیده می شود چون از قاری خود، هر بدی را دفع کرده و همه حاجت های او را روا می کند و قرائت آن سوره پاداشی برابر بیست حج دارد. و گوش سپردن به صدای قرائت آن، معادل با ثواب هزار دینار انفاق در راه خداست.

 

سوره یس

در فضیلت این سوره از حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده: هر کس سوره «یس» را قرائت نماید مانند آن است که ده بار قرآن را ختم نماید. 

ایشان همچنین فرمودند: هر کس سوره «یس» را برای رضای خدا بخواند خداوند او را خواهد بخشید و اجری همانند 12 ختم قرآن به او خواهد داد و اگر برای مریض در شرف مرگی خوانده شود، به تعداد حروف این سوره 10 فرشته  نزد او به صف شده و برای او استغفار کرده و شاهد قبض روحش بوده و جنازه اش را تشییع می کنند و بر او نماز گزارده و شاهد دفنش هستند. 

 از ابی بصیر روایت شده که حضرت صادق علیه السلام فرمودند: براستی برای هر چیزی قلبی است و قلب قرآن سوره یاسین است هر کس آن را قبل از خواب یا در روز، قبل از آنکه شام شود بخواند در آن روز از محفوظین و بهره مندان باشد تا آنکه شام کند و هر کس در شب قبل از خواب آن را تلاوت کند خداوند بر وی 1000 فرشته بگمارد تا او را از شر بدی و هر شیطان رانده شده و هر آسیب حفظ کنند و هر گاه در همان روز بمیرد خداوند او را وارد بهشت گرداند و 30 هزار فرشته هنگام غسلش گرد آیند و برای او طلب آمرزش کنند و با استغفار او را مشایعت و بدرقه نمایند تا کنار قبر، و چون او را به قبر برند آن فرشتگان جمله در قبر با وی درآیند و خدا را عبادت کنند و ثواب او را به مرده دهند و قبرش تا هر کجا که چشم ببیند فراخ گردد و از فشار قبر ایمن باشد و همیشه از قبرش تا آسمان نوری تابان باشد تا اینکه خداوند او را از قبر بیرون آرد و چون او را برانگیخت فرشتگان خدا با او هستند و بدرقه اش کنند و با وی به گفتگو پردازند و به رویش لبخند زنند و به هر خیر و نیکی مژده اش دهند تا او را از صراط و میزان بگذرانند و در پایگاه قربی او را بدارند که هیچ مخلوقی را جز مقربان و فرستادگان حق آن مقام و منزلت و قرب را باشد، و وی با پیامبران در آن درگاه نزد خدای تعالی باز ایستد و با غمخواران غم نخورد و با اندوهگینان اندوه نکشد و با زاری کنندگان زاری نکند.


آیت الکرسی

پیامبر فرمودند: هر کس آیه الکرسی را بعد از نماز بخواند هفت آسمان شکافته گردد و به هم نیاید تا خداوند متعال به سوی خواننده آیت الکرسی نظر رحمت افکند و فرشته ای را بر انگیزد که از آن زمان تا فردای آن کارهای خوبش را بنویسد و کارهای بدش را محو کند.

سوره انعام

جراحی آیت الله خوانساری بدون بیهوشی!

همواره توسل به خداوند متعال در مراحل سخت و دشوار زندگی یکی از راه گشاترین امور می باشد و بی تردید یکی از راه های توسل به ذات اقدس الهی، تلاوت قرآن است.
حجت الاسلام والمسلمین سعید اشراقی نقل می کند: مرحوم آیت الله العظمی سید احمد خوانساری مبتلا به بیماری زخم معده بودند که احتیاج به عمل جراحی داشت و از طرفی ایشان سالخورده و از لحاظ جسمانی نیز ناتوان بودند و تحمل عمل جراحی بدون استفاده از بیهوشی برایشان ممکن نبود.

از این رو پیش از آنکه عمل جراحی آغاز شود، ایشان اجازه بی هوش کردن را به پزشکان ندادند(چون بر این نظر بودند که در صورت بی هوشی، تقلید مقلدینشان دچار اشکال می گردد)، از این رو به پزشک معالج فرمودند: هرگاه من مشغول قرائت سوره ی مبارکه انعام شدم، شما مشغولِ عمل شوید، چرا که من توجه ام به قرآن است و در این صورت هیچ مشکلی پیش نمی آید و ایشان چنان متوجه قرآن گردیدند که به هیچ عنوان احساس درد نکردند و با تمام شدن عمل جراحی، قرائت سوره ی مبارکه ی انعام نیز به پایان رسید و ایشان بدون استفاده از داروی بیهوشی و تنها با توسل به خداوند، عمل جراحی معده خود را با موفقیت به انجام رساندند.

سوره مومنون

سوره مومنون از سوره های مکی و دارای 118 آیه است و به مناسبت آنکه 11 آیه نخست آن به اوصاف و ویژگی های اخلاقی و عملی مومنان از قبیل خشوع در نماز، اعراض از لغو، پرداخت زکات، حفظ عفت و امانتداری به زیبایی و مشروح بیان شده، مومنون نام گرفته است.
از حضرت محمد مصطفی (ص) نقل است هر کس سوره مومنون را تلاوت کند وقت مرگ فرشتگان وی را به روح و ریحان بشارت می دهند و فرشته مرگ مژدگانی به او می دهد که چشمش روشن... و روحش به دارالسلام منتقل می گردد.
از امام صادق (ع) نیز نقل است که فرمودند: هر کس سوره مومنون را هر جمعه بخواند و بر آن مداومت کند عاقبت به خیر می شود و جایگاه او (فردا) با پیامبران و رسولان در فردوس اعلی (بهشت برین) خواهد بود.
در خواص این سوره مبارکه نیز آمده است کسی که این سوره مبارکه را در شب روی یک پارچه سفید بنویسد و در روایتی دیگر آن را بنویسد و در میان پارچه ای ابریشمی سبز بگذارد و مشروب خوار آن را همراه خود داشته باشد از شراب قطع علاقه کرده و آن را ترک خواهد کرد.
و از رسول اکرم (ص) روایت است هر کس آن را در شب بنویسد و همراه مشروب خوار بگذارد، نسبت به شراب خوردن احساس انزجار کرده و از آن قطع علاقه می کند

سوره نور

امام صادق (ع) در خواص این سوره مبارکه نور می فرمایند: اموال خود را از تلف شدن و دامان خویش را از ننگ و 

بی عفتی با تلاوت سوره نور در حصاری استوار نگهداری کنید و زنانتان را در پرتو دستوراتش از انحرافات مصون بدارید که هر کس بر قرائت این سوره مبارکه در هر شب و یا در هر روز مداومت کند احدی از خانواده او تا پایان عمر گرفتار عمل زنا و منافی عفت نخواهد شد و زمانی که می میرد هفتاد هزار فرشته جنازه وی را تشییع می کنند و برای او دعا و استغفار می کنند تا وارد قبر شود.در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: هر گاه کسی را تهمت و افترا یا بهتانی زده باشند هفت بار این سوره مبارکه را تلاوت کند از آن رهایی می یابد.

.

نظرات 11 + ارسال نظر
حسین........ دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 23:43

جالب بود

حسین........ دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 23:40

بسیار زیبا بود

محمد حسین........ دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 19:00

بسیار بسیار زیبا بود

حسن علی دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 18:56

خوب بود

حسین.......... دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 17:22

زیبا بود

فاطمه دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 16:51

عالی بود

حسین.......... یکشنبه 24 اسفند 1393 ساعت 15:21

واقعأ زیبا بود

امیر شنبه 16 اسفند 1393 ساعت 18:23

خیلی با حال بود

حسن شنبه 2 اسفند 1393 ساعت 18:33

سلام مطلبتان خیلی جالب بود

ali پنج‌شنبه 30 بهمن 1393 ساعت 21:00

سلام ایول بابا حال کردم.

ازجنس دیگر دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 21:13 http://jmp.blogsky.com/

دوست عزیزم سلام..

این گل زیبا هم تقدیم شما

_______@@@________@@_____@@@@@@@
________@@___________@@__@@@______@@
________@@____________@@@__________@@
__________@@________________________@@
____@@@@@@___وبلاگت خیلی قشنگه______@@
__@@@@@@@@@__@@@@@@@_________@@
__@@____________منتظر حضور گرمت_______@@
_@@____________@@@@@@@@@@_____@@
_@@____________ هستــــــــم ___@@@
_@@@___________@@@@@@@______@@
__@@@@__________@@@@__________@@
____@@@@@@_______________________@@
_________@@_________________________@@
________@@___________@@___________@@
________@@@________@@@@@@@@@@@
_________@@@_____@@@_@@@@@@@
__________@@@@@@@
___________@@@@@_@
____________________@
____________________@
_____________________@
______________________@
______________________@____@@@
______________@@@@__@__@_____@
_____________@_______@@@___@@
________________@@@____@__@@
_______________________@
______________________@

سامانه مکتب زندگی آماده خدمات به شما عزیزان است.
کافی ست در انجمن مکتب زندگی عضو شوید و از خدمات آن استفاده کنید.

مشاوره ازدواج، خانواده، شکست عاطفی، استرس، وسواس، افسردگی، مشکلات عصبی، لکنت زبان، اختلالات رفتاری، تیک و...

ممنونیم از نظر و ، گل زیبای شما.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.